Mysan MH 2010-07-21
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar kontakt, morrning och/eller bitförsök. | Undviker kontakt, skyggar och drar sig undan. | Accepterar kontakt – helt oengagerad men drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad. | Intensivt kontaktbeteende mot testledaren, kan hoppa & gnälla. |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer ej med trots upprepade försök att locka. | Följer med motvilligt. Strävar mot föraren el. stretar åt annat håll. | Följer med hela sträckan, neutral. | Följer med villigt. Engagerar sig. | Följer med villigt. Intensivt intresse mot testledaren, hoppar & gnäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar. Morrar och/ eller bitförsök. | Undviker, drar sig undan, söker stöd hos föraren. | Accepterar. Är neutral. | Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. | Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker ej. | Leker ej, men visar intresse. | Leker – startar långsamt men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. | Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper ej. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper försiktigt el. nyper i föremålet. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet. |
2c. LEK 1 Dragkamp |
Biter ej. | Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. | Biter – drar emot, släpper, tar om. | Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testledaren släpper. |
3a 1. JAKT Förföljande |
Startar ej. | Startar men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad, bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a 2. JAKT Förföljande |
Startar ej. | Startar men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad, bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b 1. JAKT Gripande |
Nonchalerar bytet / springer ej fram. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sekunder. |
3b 2. JAKT Gripande |
Nonchalerar bytet / springer ej fram. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sekunder. |
4. AKTIVITET | Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand. | Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
5a. AVSTÅNDSLEK Intresse |
Engageras ej av figuranten. Ointresserad. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad, följer figuranten utan avbrott. | Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5a. AVSTÅNDSLEK Hot / aggressivitet |
Inga skall eller morrningar. | Enstaka skall och/eller morrningar under momentets första del. | Enstaka skall och/eller morrningar under momentets första och andra del. | Visar hotbeteenden, skall och morrningar under momentets första del. | Visar hotbeteenden, skall och morrningar under momentets första och andra del. |
5c. AVSTÅNDSLEK Nyfikenhet |
Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad. | Går fram när figuranten pratar och bollar med föremålet. | Går fram till den dolda men talande figuranten. | Går fram till figurant med låg kroppsställning och/ eller tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVSTÅNDSLEK Leklust |
Visar inget intresse. | Leker ej men visar intresse. | Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. | Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. | Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5e. AVSTÅNDSLEK Samarbete |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figurant. Intresse även mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKNING Rädsla |
Stannar, kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKNING Hot / aggressivitet |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKNING Nyfikenhet |
Går fram när föraren lägger ner overallen / går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen – lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge el. liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. | Båge el. tempoväxling vid första passagen. Minska utslag vid andra passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKNING Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen. | Biter i / lek mot overallen. Intresset minskar efterhand. | Biter i / lek mot overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSLIGHET Rädsla |
Stannar. Kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSLIGHET Nyfikenhet |
Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet – lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge el. liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. | Båge el. tempoväxling vid första passagen. Minska utslag vid andra passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående intresse |
Inget intresse för ljudkällan. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. | Biter i / lek mot skramlet. Intresset minskar efterhand. | Biter i / lek mot skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/aggressivitet |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse / skärmar av sig. | Tittar till mot spökena då och då. | Kontrollerar / handlar mot spökena. Långa avbrott. | Kontrollerar / handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. | Kontrollerar / handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram när föraren tagit av figurantens förklädnad. | Går fram när föraren talar med figurant / lockar på hunden. | Går fram till spöket när föraren står bredvid. | Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. | Går fram till spöket utan hjälp. |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. | Accepterar kontakt – helt oengagerad men drar sig inte undan. | Besvarar kontakt när figuranten bjuder. | Tar kontakt själv. Balanserad. | Intensivt kontaktbeteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker ej. | Leker ej, men visar intresse. | Leker – startar långsamt men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. | Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
9b. LEK 2 Gripande |
Griper ej. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper försiktigt eller nyper i föremålet. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet. |
10. SKOTT | Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. | Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. | Avtagande reaktioner på skotten / riktar intresse mot skytten / återgår till aktivitet/passivitet. | Avbryter aktivitet / låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet.Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser / avstår skott. |
aktivitet/passivitet. | Avbryter aktivitet / låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. | Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser / avstår skott. |
Kontakt – följer med men inget mera | |
Lek – inte lätt att leka med nåt som är större än sig själv | |
Avståndslek | |
Överraskning | |
Ljudkänslighet | |
Spöken – vi som stog bredvid såg hur hon hade koll på båda spökena men vad vi inte hörde var ljuden som mullrade ur hennes strupe (o: | |
Lek 2 | |
Skottet | |
Återupptar leken snabbt | |
Mera skott |