Semestervecka 2 och 3

Det blev som vanligt väldigt tomt när Johan och Rose-Marie åkte hem, men på måndagen åkte vi ut till husvagnen och plockade ner tältet och packade ihop våra grejjer, hem och packa ihop och på tisdag fm hämtade vi vagnen, tog med oss mamma och åkte upp till Hälsingland, vi ställde oss i Baståsen hos morbror Alf och mamma bor (hon är kvar däruppe än) inne hos Alf.

Några meter från Alfs hus ligger Gränsfors bruk där bla min morfar jobbade, där görs kanonfina yxor, men dom har också kurser i smide och timring. www.gransforsbruk.com
Där ligger också Gränsfors blomkruksfabrik som har tillverkat blomkrukor sedan början av 1900-talet. Jag tillbringade mina somrar här fram till 17-18-års ålder, bodde hos mormor, hos Alf och Britt-Marie och också hos kusin Anna-Lena, dels i Ilsbo och dels i Bergsjö
Morbror Alfs hus, in till vänster ligger bruket och ännu lite längre in bodde mormor och morfar, där bor nu morbror Bruno

Här står vi, precis bredvid hallonbuskarna md dom godaste hallonen, jag äter dom som godis. Malva och Mandel upptäckte snabbt hur gott det var och åt från busken

Vi tog det lugnt, var in till Hudik en sväng, slappade vid husvagnen, gick med hundarna och jag fotograferade lite, både vid ån och lite blommor, på lördag kom även Rasmus upp, han testade också lite yxkastning, gick betydligt bättre för honom än för mig, min yxa kom inte ända fram ens medan han alla fall träffade väggen

Mandel och morbror kom bra överens

På lördagkväll tog vi med oss mamma och Alf till restaurang Sjömärket i Mellanfjärden. även Razta och Mandel var med inne, dom andra fick vara i bilen, det duggade så dom hade det bra där.
På söndag åkte Micke, jag och Rasmus ut en tur och vi hamnade på Mysiga Måsen i Stocka och åt en lunch/middag, mycket gott

Vi skulle ha åkte till Mörsil över helgen men då Rose-Marie inte kunde visa Malte pga sin brutna fot och jag bara hade anmält Mandel till Åsarna och vi hade TRE löptikar beslöt vi oss för att stanna där vi var. En som var där var vår lilla Mini-Maxa M´Agneta ”Rut” som ägs av Agneta på kennel Agnelis, hon fick excellent med en fin kritik

Hela djäkla semestern har vi haft ett evigt juckande och flåsande, först Razta och Meta och sen började Malva löpa i sluttampen på deras löp så nu rider Meta och Malva på varann, vi har fått haft dom separerade, så förbannat jobbiga har dom varit/är

Nåväl på måndag åkte Rasmus hem, mamma oh jag skulle åka och handla men vi tog en sväng över Knoppe först, hälsade på hos Gun & Tommy där jag inte varit på länge, sen åkte vi upp till vindkraftverken och tittade, skulle titta efter svamp men när jag stötte på den här några meter från vägen med enbart Birkenstock på fötterna åkte vi till ICA i Bergsjö istället

Mamma och Alf for en sväng till skogen med Tommy och skulle plocka hallon, när dom kom tillbaka var mamma helt lyrisk då dom varit uppe vid några andra vindkraftverk med världens utsikt. Alf frågade om jag ville åka dit och fota och såklart ville jag det. Det är ett vackert land vi bor i.

På kvällen åt vi mysig middag i växthuset, fick några roliga potatisar på tallriken, Robin som sov där ute tyckte det blev alldeles för sent

Och Mandel mös hos Alf  (o:

En till sovstudie

PÅ tisdag åkte vi hem, körde direkt till Gålö och ställde upp vagnen sen hem och sov, på onsdag åkte vi ut och satte upp tältet och fixade, och sen har vi varit där till idag, vi åkte hem på förmiddagen då det var ett gäng ungar som förde ett djäkla liv samt ytterligare ett gäng som bodde i stugorna som väsnades.
I torsdagskväll när jag skulle gå kvällsrundan öppnade sig himlen över oss och det både åskade och regnade

Igår var det betydligt finare så jag tog med mig Mandel och kameran och hann ta ETT kort innan batteriet dog men det blev iofs ganska bra

Imorse hade vi drama i förtältet som tyvärr slutade i tragedi, en liten fågel tog sig in, under tältduken tror jag, Malva såg den först och då vaknade Razta till, den dumma fågeln flög ju inte utan höll sig utmed backen så när den hamnade bakom fåtöljen var Razta skitsnabb och dängde till med munnen eller tassen, jag såg inte. Hon tog den inte i munnen alla fall så jag tog upp den och lindade in den i en servett och kastade

Ikväll skulle vi äta på Folkes i Huddinge centrum men där var det fortfarande stängt så det fick bli italienaren på Sjödalsvägen, vi åt laxplanka båda två, himla gott var det.

Nu mullrar det som tusan ovanför mitt huvud, vet inte om jag ska lägga mig eller vara uppe tills det åskat klart, eller så lägger jag mig ovanpå sängen med kläderna på